Καλησπέρα στην ομάδα του power και μπράβο την πολύ ωραία δουλειά που κάνατε.Θα ήθελα να ζητήσω την βοήθεια σας για την προβολή ενός θέματος που έχει σχέση με τον χώρο στον οποίο δραστηριοποιήστε.Είμαι φοιτητής του μοναδικού τμήματος οχημάτων στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.Σύμφωνα με το σχέδιο ΑΘΗΝΑ το τμήμα μας κλείνει,μεταφέρεται στις Σέρρες,το πτυχίο μας υποβαθμίζεται και το μέλλον όλων των απόφοιτων του τμήματος,καθώς και των φοιτητών,είναι αβέβαιο.
Όλοι μαζί συντάξαμε μια ανοιχτή επιστολή την οποία στείλαμε στο υπουργείο,καθώς και σε όσα ΜΜΕ μπορούμε ώστε να προβληθεί το τμήμα και να γίνει γνωστό το τι συμβαίνει.Η επιστολή περιέχει τεκμηριωμένα επιχειρήματα και έχει ως εξής:Καταργείται το μοναδικό στην Ελλάδα Τμήμα Ανώτατης Εκπαίδευσης με αντικείμενο τα οχήματα,αγνοώντας τις ανάγκες της αγοράς που επί σειρά ετών καλύπτει με αποφοίτους του Τμήματος Οχημάτων σημαντικές θέσεις στελεχών,όπως σε τεχνικές υπηρεσίες υπουργείων,αντιπροσωπείες οχημάτων,πραγματογνωμοσύνες,επιχειρήσεις ελέγχου και συντήρησης οχημάτων,φορτηγών,λεωφορείων και οχημάτων έργων,γεωργικών ελκυστήρων,μετρό,τρένων και πολλές άλλες συναφείς δραστηριότητες.
Για ακατανόητους λόγους,το τμήμα οχημάτων καταργείται κατά παράβαση της αρχής της μοναδικότητας,ενόσω η αγορά εργασίας καταδεικνύει επί σειρά ετών ότι υφίσταται μια πολύ καλή και συνεχής απορροφητικότητα.Η μοναδικότητα του τμήματος οχημάτων αποτυπώνεται στο σχετικό ΦΕΚ 998Β/26-07-2006.
Οι εργαστηριακές υποδομές,αξίας εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ,είναι εξειδικευμένες στην περιοχή της τεχνολογίας οχημάτων και δεν είναι δυνατόν να υποκατασταθούν από τις αντίστοιχες υποδομές ενός τμήματος μηχανολογίας.
Ενδεικτικά αναφέρονται:
-Εργαστήριο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΚΤΕΟ),(το μοναδικό στην Ελλάδα).
-Αεροσήραγγα μελέτης Αεροδυναμικής Οχημάτων,(η μοναδική στην Ελλάδα σε Τ..Ε.Ι).
-Εργαστήριο μηχανών εσωτερικής καύσης με υδραυλική πέδη,(το μοναδικό στην Ελλάδα σε Τ.Ε.Ι).
-Εργαστήριο ηλεκτροτεχνίας / ηλεκτρονικής οχημάτων.
-Εργαστήριο δυναμικής οχημάτων.
Πρέπει να σημειωθεί ότι μεγάλος αριθμός μαθημάτων του προγράμματος σπουδών του τμ.οχημάτων είναι εξειδικευμένα και δε διδάσκονται σε κανένα πανεπιστήμιο η Τ.Ε..Ι της χώρας.
Ενδεικτικά αναφέρονται :
-Αεροδυναμική οχημάτων.
-Οχήματα Ι
-Οχήματα ΙΙ
-Θεωρία ελαστικών
-Οχήματα βαρέως τύπου
-Οχήματα δομικών έργων
-Δίτροχα οχήματα
-Οχήματα ανώμαλου εδάφους
-Τεχνικός έλεγχος οχημάτων-ΚΤΕΟ
-Δυναμική ατυχημάτων,πραγματογνωμοσύνες
-Ηλεκτροτεχνία οχημάτων
-Ηλεκτρονικά συστήματα οχημάτων
-Δυναμική οχημάτων
-Ηλεκτροκίνητα & υβριδικά οχημάτων
-Μηχατρονική
Οι φοιτητές του τμήματος. οχημάτων εισήχθησαν νομίμως,μετά από επιτυχείς εξετάσεις στο πλαίσιο των πανελληνίων εξετάσεων,πολλοί έχοντας το ως πρώτη η αποκλειστική επιλογή.
Τα κίνητρα των φοιτητών για την επιλογή τους αυτή ήταν:
-Προοπτική επαγγελματικής αποκατάστασης.
-Προσωπική επιθυμία σπουδών στην ιδιαίτερη αυτή γνωστική περιοχή.
Έχει η πολιτεία το δικαίωμα να στερήσει από το φοιτητή τη δυνατότητα να σπουδάσει αυτό που ο ίδιος νόμιμα επέλεξε και επέτυχε;Να τον εξαναγκάσει να μετακομίσει για να σπουδάσει κάτι διαφορετικό που ποτέ δεν επέλεξε και με εξοντωτικό κόστος για την οικογένεια του και τον ίδιο;
Ενδεικτικά,γονέας φοιτητή από το Ηράκλειο Κρήτης παραπονέθηκε εντονότατα ότι αν ήθελε να σπουδάσει το παιδί του μηχανολογία,θα αποφάσιζε να παραμείνει στην Κρήτη και να σπουδάσει στο αντίστοιχο τμήμα μηχανολογίας του Τ.Ε.Ι Κρήτης και όχι στο Τ.Ε.Ι Σερρών,με πολλαπλάσια έξοδα.Με ποιά συγκεκριμένα ακαδημαϊκά και οικονομικά κριτήρια αποφασίστηκε η κατάργηση του τμήματος οχημάτων;Εγγυώνται τα κριτήρια αυτά την ποιοτικά ανώτερη εκπαίδευση και την εξοικονόμηση πόρων;Στο τμήμα οχημάτων υπάρχουν σήμερα 1,027 ενεργοί φοιτητές,οι οποίοι πρέπει να μετακομίσουν.Επιπλέον,δεν πρέπει να παραβλεφθούν τα σημαντικά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα που προκαλεί μια τέτοια μεταβολή στο προσωπικό του τμήματος.Συμπερασματικά,η κατάργηση του τμήματος οχημάτων του Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης θα έχει μόνο αρνητικές επιπτώσεις,τόσο για την κοινωνία,όσο και τους φοιτητές και τους καθηγητές.Αν μπορούσατε να αφιερώσετε ένα μικρό κομμάτι από το χρόνο σας,όλοι οι φοιτητές του τμήματος θα σας είμαστε ευγνώμονες.Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας και ελπίζω στη βοήθεια σας,γιατί μας είναι πολύτιμη αυτή τη στιγμή!
Η συγκεκριμένη επιστολή όπως και άλλες αντίστοιχες έφτασαν στο inbox του περιοδικού περί τα μέσα Φεβρουαρίου και εκφράζουν ομόφωνα την γνώμη όχι μόνο ενός,αλλά εκατοντάδων φοιτητών για την κατάργηση του τμήματος οχημάτων.
Το <σχέδιο ΑΘΗΝΑ> έχει ως απώτερο σκοπό την ολική αναδιάρθρωση ενός ακαδημαϊκού χάρτη εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που θα προσφέρει βέλτιστες συνθήκες διδασκαλίας και μόρφωσης με επαρκείς κτιριακές εγκαταστάσεις,περισσότερο έμψυχο δυναμικό,αλλά και μεγαλύτερο επαγγελματικό ορίζοντα με πιο δυναμική αναπτυξιακή προοπτική.
Αυτά αναφέρονται εν συντομία στην πρόταση που κατατέθηκε στην βουλή από το Υπουργείο Παιδείας.Μέχρι πρότινος,στη χώρα μας λειτουργούσαν 40 εκπαιδευτικά ιδρύματα (26 πανεπιστήμια και 14 Τ.Ε.Ι )με ένα σύνολο 533 τμημάτων.Με το σχέδιο ΑΘΗΝΑ ο αριθμός αυτός θα φτάσει τα 32 ιδρύματα (20 πανεπιστήμια και 12 Τ.Ε.Ι ),ενώ τα τμήματα θα πετσοκοπούν και θα συγχωνευτούν με αντίστοιχα ''συγγενικής'' ιδιότητας,φτάνοντας τα 386.
Είναι βέβαιο ότι το σχέδιο ΑΘΗΝΑ είναι ένα ακόμα βήμα στην συρρίκνωση των κρατικών δαπανών,κάτι το οποίο κρίνεται υγιές αν λάβουμε υπόψιν ότι υπάρχουν αρκετά ιδρύματα στην χώρα μας με ελάχιστους ''ενεργούς'' φοιτητές,απλήρωτους καθηγητές και κτηριακές εγκαταστάσεις οι οποίες ''παρέπαιαν'' στα πλαίσια της έλλειψης κονδυλίων από το Υπουργείο Παιδείας-ειδικότερα-την τελευταία τριετία.
Κατά την γνώμη μας,η φιλοσοφία είναι σωστή,αφού η σύμπτυξη του ακαδημαϊκού χάρτη θα επιφέρει την απαραίτητη οικονομική ανάσα στα κρατικά ταμεία,ενώ ταυτόχρονα οι φοιτητές θα έχουν πιο σύγχρονα τμήματα με περισσότερους αναλογικά-μόνιμους-καθηγητές από ότι σήμερα.
Βέβαια,όπως όλα στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια,γίνονται με υπερβολικά βεβιασμένο τρόπο.Δεν είμαστε αντίθετα με τον απώτερο σκοπό του σχεδίου που θα εξυγιάνει,εν μέρει,το δημόσιο εκπαιδευτικό τοπίο στην Ελλάδα,αλλά είμαστε απόλυτα αντίθετοι με την υλοποίηση του μέτρου η οποία γίνεται ''στο πόδι'',δίχως την παραμικρή μεταβατική περίοδο.Θα μπορούσε π.χ να μην υπάγονται-οι σχολές και τα τμήματα που πρόκειται να καταργηθούν-από τις επόμενες συμπληρώσεις των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και να δοθεί μια περίοδος 2-3 ετών,προκειμένου να αποφοιτήσουν όλοι οι φοιτητές και τότε να γίνει η συνένωση των τμημάτων και συνεπώς το κλείσιμο των σχολών.
Από την άλλη μεριά,η συνένωση,είτε γινόταν σταδιακά,είτε όπως γίνεται σήμερα με βιαστικό τρόπο,θέτει πολλαπλά προβλήματα στο κοινωνικό τοπίο της Ελλάδας.Βλέπετε,τα περίπου 150 τμήματα τα οποία θα ενωθούν δεν έχουν όλα ''άμεσο'' συγγενικό τμήμα.Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό του τμήματος οχημάτων του Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης και όμοιά του υπάρχουν αρκετά.
Σύμφωνα με το σχέδιο,το τμήμα αυτό πρόκειται να καταργηθεί και να ενωθεί με το τμήμα μηχανολογίας του Τ.Ε.Ι Σερρών.Βέβαια,όποιος γνωρίζει από μηχανολογία (πιστέψτε με,πιο ειδικούς από τους Powerάδες δεν γίνεται να βρείτε,αφού οι περισσότεροι συντάκτες που πέρασαν από την ομάδα του Power είναι μηχανολόγοι μηχανικοί.
Ως μηχανολόγος λοιπόν,αποκτάς μηχανολογική σκέψη και συνείδηση,ενώ λαμβάνεις γενικότερες γνώσεις μηχανολογίας δίχως εξειδίκευση σε έναν τομέα.Το τμήμα οχημάτων από την άλλη,είναι κυρίως αυτό!Λαμβάνεις εμπεριστατωμένες και εξειδικευμένες γνώσεις γύρω από τα οχήματα,τον τρόπο λειτουργίας,συντήρησης τους,αλλά και τις νέες τεχνολογίες πάνω στον τομέα αυτό.Πώς είναι δυνατόν να καταργηθεί ίσως το πιο καινοτόμο και το πιο άρτια εξοπλισμένο τμήμα τεχνολογικής εφαρμογής στην Ελλάδα απλά για το γενικότερο (και αμφίβολο) καλό;Καλό το σχέδιο ΑΘΗΝΑ στην θεωρία,αλλά θα έπρεπε να αναλυθούν εις βάθος οι σχολές και τα τμήματα τους,αφού σε αρκετές περιπτώσεις τα συγγενικά τμήματα που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας δεν έχουν απολύτως καμία σχέση μεταξύ τους.
Τέλος να αναφέρουμε ότι το κράτος σε μία απίστευτη δύσκολη περίοδο για τα Ελληνικά νοικοκυριά-όπου οι μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις,σε συνδυασμό με την αύξηση της φορολογίας,έχουν επιφέρει τεράστιο οικονομικό πλήγμα-με την εξαναγκασμένη μετακίνηση δεκάδων χιλιάδων φοιτητών,δημιουργεί τεράστια οικονομικά προβλήματα με άγνωστες επιπτώσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα.Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας.Το Υπουργείο Παιδείας θέλει να εξυγιάνει το εκπαιδευτικό σύστημα την στιγμή που οι σπουδές των Ελλήνων φοιτητών,μακριά από τον τόπο διαμονής τους,έχουν γίνει κυριολεκτικά πολυτέλεια,αφού οι γονείς οριακά τα βγάζουν πέρα!Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ ως φιλοσοφία έχει νόημα,όμως το κράτος πρέπει να λάβει σοβαρά άποψη ποιες σχολές και τμήματα θα καταργήσει και ακόμα θα πρέπει να δώσει μια μεταβατική περίοδο τουλάχιστον 2 ετών.αλλιώς οι αρνητικές συνέπειες υπό αυτήν την κίνηση θα είναι πολλαπλάσιες από τις θετικές!